آیا تا به حال برای شما این پرسش پیش آمده که تفاوت سیستم‌های ورک استیشن (رندرینگ) و گیمینگ در چیست؟ یا آیا می‌توان با یک سیستم رندرینگ بازی کرد؟ آیا سیستم‌های گیمینگ برای کارهای سنگین گرافیکی مناسب هستند؟

در این مقاله از اگزوگیم قصد داریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. اما پیدا کردن مرز تفاوت میان سیستم‌های ورک استیشن و گیمینگ بعضا کمی سخت می‌شود. شاید فکر کنید خیلی آسان است: سیستم‌های ورک استیشن برای کار، و سیستم‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌ها هستند. شاید این فرض در دهه‌های قبل درست بود اما امروزه اینطور نیست.

امروزه قدرت سیستم‌های گیمینگ به حدی زیاد شده است که می‌توان از آن‌ها توقع اجرای نرم افزارهای سنگینی مانند CAD، 3ds Max و دیگر نرم افزارها را داشت.

تفاوت‌های نرم افزاری

 مشارکت با ISV

تولید کنندگان رده‌ بالای قطعات مشارکت نزدیکی با ISVها دارند تا از این بابت اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان (چه نرم افزاری و چه سخت افزاری)‌ با نرم افزارهای ISV همخوانی داشته باشد. به دلیل این مشارکت، قطعات حرفه‌ای همیشه گواهینامه‌ی ISV را در اختیار دارند.

 

سیستم عامل و نرم افزارهای خاص

سیستم عامل و نرم افزارهای یک سیستم ورک استیشن نیز برای افراد خاص طراحی شده است. به عنوان مثال سیستم عامل ویندوز یک نسخه مخصوص ورک استیشن‌ها دارد که نام آن Windows 10 for Workstation است که شامل قابلیت‌هایی مانند ReFS، SMB Direct و MVDIMM-N می‌باشد. ISVها بسیاری از قابلیت‌ها را از دسترس سیستم‌هایی که ورک استیشن نباشند دور کرده است.

به عنوان مثال اگر سیستم شما یک کارت گرافیک مخصوص ورک استیشن نداشته باشد، قابلیتی مانند SolidWorker’s RealView Graphics را در اختیار نخواهید داشت.

تفاوت‌های سخت افزاری

اما این تنها نرم افزارها نیستند که در سیستم‌های ورک استیشن دارای شرایط ویژه هستند. در بازار قطعات کامپیوتر دو دسته‌ی اساسی وجود دارد که قطعات را از یکدیگر جدا می‌کند:

Prosumer: به صورت کلی این دسته برای طیف گسترده‌ای از خریداران در نظر گرفته شده است که از مبتدی تا حرفه‌ای را می‌تواند پوشش دهد. این افراد نیاز به قابلیت‌های حرفه‌ای دارند اما در حد بسیار محدودی.

Enterprise: این دسته برای افرادی است که در شرکت‌های بسیار بزرگ کار می‌کنند و به هیچ عنوان امکان بروز خطا و از دست رفتن اطلاعات برای آن‌ها وجود ندارد. برای این افراد هزینه‌ای که برای این امر می‌پردازنده مهم نیست، و نیاز آن‌ها قابل اعتماد بودن قطعات است.

در این دسته قطعات دارای امکانات ویژه‌ای هستند. مانند رم‌های ECC که می‌توانند کوچکترین خطا را در لحظه برطرف کنند، کارت گرافیک‌هایی که قدرت رسیدن به سرعت بالاتر را با مصرف برق کم‌تر دارند و همچنین پردازنده‌هایی که می‌توانند تا 64 هسته و 128 رشته در خود داشته باشند.

همچنین این پردازنده‌ها می‌توانند تا 128 خط PCIe را پشتیبانی کنند که این امر باعث می‌شود دارنده‌ی سیستم ورک استیشن بتواند چند کارت گرافیک و تعداد بیشتری حافظه‌های پر سرعت NVMe را در سیستم خود داشته باشد.

مقایسه‌ی سیستم‌های گیمینگ و ورک استیشن

عملکرد

به صورت کلی سیستم‌های گیمینگ نسبت قیمت به عملکرد بهتری از سیستم‌های ورک استیشن دارند. به عنوان مثال کارت گرافیک Quadro RTX 8000 قیمتی معادل 5700 دلار دارد و این در حالیست که RTX 3080 فقط 700 دلار است و این در حالیست که اختلاف عملکرد آن‌ها نسبت به اختلاف قیمتشان کمتر است.

 همچنین قیمت پردازنده‌ی رایزن تردریپر 3990X رقمی معادل 5500 دلار است در حالی که رایزن 7 3700X فقط 329 دلار قیمت دارد. در حالی که در Cinebench R20 تک هسته‌ای حتی امتیاز 3700X به میزان خیلی کمی بیشتر است.

 اما این قیمت به دلیل تکنولوژی خاص این قطعات منطقی به نظر می‌رسد. چرا که RTX 8000 چهار برابر RTX 3080 حافظه‌ی VRAM دارد و تعداد هسته‌های پردازنده‌ی ترد ریپر 64 عدد به همراه 128 ترد می‌باشد!

ثبات

زمانی که حرف از ثبات کامپیوتر می‌شود، سیستم‌های ورک استیشن به معنای واقعی کلمه در رده‌ای بالاتر قرار دارند. ثبات در سیستم‌های ورک استیشن مهم‌ترین عامل است چرا که از دست رفتن اطاعات می‌تواند باعث اتلاف هزینه و زمان زیادی برای یک تولید کننده‌ی محتوا باشد.

تصور کنید که یک صحنه‌ی بسیار سنگین در حال رندر است و با یک خطا در ثانیه‌های آخر، ساعت‌ها زمان شما تلف خواهد شد. اما از طرف دیگر اگر یک سیستم گیمینگ دچار خطا شود قطعا چنین فاجعه‌ای به بار نخواهد آمد.

دوام

سیستم‌های ورک استیشن به این منظور ساخته می‌شوند که سال‌ها برای کاربر این سیتسم‌ها دوام داشته باشند و به طور کلی عمر قطعات یک سیستم ورک استیشن به مراتب بالاتر از یک سیتسم گیمینگ است. در حالی که این موضوع برای یک گیمر دغدغه نیست چرا که با گذر چند سال و با روی کار آمدن نسل‌های جدید صنعت گیم، سیستم گیمینگ نیز باید ارتقا پیدا کند.

قیمت

همانطور که قبلا هم اشاره شد، تفاوت قیمت این دو سیستم بسیار قابل توجه است. اگر قصد آن را دارید که سیستم شما به ازای هر دلاری که پرداخت می‌کنید برای شما عملکرد بیشتری داشته باشد، باید به سراغ یکی از گزینه‌های سیتسم‌های گیمینگ بروید.

 

 آیا می‌توان از یک سیتسم گیمینگ به عنوان ورک استیشن، و از سیستم ورک استیشن به عنوان سیستم گیمینگ استفاده کرد؟

در جوب این پرسش باید گفت که امکان این کار وجود دارد. یعنی سیستم‌های ورک استیشن قابلیت اجرای بازی را داشته و از سیتسم‌های گیمینگ می‌توان برای کار‌های گرافیکی و رندرینگ استفاده کرد.

اما بنا به تفاوت‌هایی که قبل‌تر برای شما عنوان شد، این کار ممکن است مشکل ساز شود چرا که اگر یک سیستم گیمینگ را برای رندرینگ و کارهای مهم گرافیکی یک شرکت به کار ببندیم، با بروز یک خطا ممکن است ساعت‌ها زحمت یک گروه بی فایده شود.

از طرفی استفاده‌ی یک سیستم ورک استیشن فقط برای بازی کردن اصلا کار شایسته‌ای نیست چرا که با پرداخت 4 برابر یک سیتسم گیمینگ بالارده، شما هیچ پرفورمنس گیمینگ بیشتری در بازی‌ها دریافت نمی‌کنید.